Jaunimo verslumo potencialas: nuo idėjos iki investicijų – kaip jaunam žmogui sėkmingai startuoti verslo pasaulyje?
Jun 5, 2025 3:32 PM

Indrė Gendroliūtė-Gerulienė, Pažangos departamento Regioninės verslo transformacijos skyriaus vadovė
Apie verslo kūrimą Lietuvoje pasvarsto, tačiau šiam žingsniui taip ir nesiryžta beveik pusė jaunimo atstovų 18-29 metų amžiaus kategorijoje. Inovacijų agentūros atliktas jaunimo verslumo tyrimas rodo didžiulį potencialą, tad kyla klausimų – kaip paskatinti jaunus žmones įgyvendinti savo idėjas ir suteikti jiems reikiamą palaikymą verslo kelionėje? Kas jos pradžioje yra svarbiausia ir kokių klaidų vis tik reikėtų vengti?
Jaunatviškas idealizmas – ir privalumas, ir kliūtis
Imtis verslo jaunus žmones motyvuoja finansinės nepriklausomybės siekis (tai nurodo 79 proc. tyrimo respondentų) ir noras užsidirbti (80 proc. respondentų), tačiau ne mažiau svarbi priežastis – jaunatviškas idealizmas ir troškimas pakeisti pasaulį, palikti jame pėdsaką. Tai jaunimą visiškai atskiria nuo vyresnio amžiaus verslo kūrėjų – pastarieji, jau turintys gyvenimo patirties ir patyrę rizikų, pasirenka žemiškesnes, saugesnes verslo idėjas.
Jaunimo idealizmas ir savo verslo idėjos „įsimylėjimas“ suteikia motyvacijos ir drąsos. Visgi, po tuo slepiasi kur kas daugiau – jauni verslo kūrėjai neretai negirdi konstruktyvios kritikos, nemato idėjos silpnybių ir pervertina potencialą, neidentifikuoja rizikų, turi pernelyg didelius lūkesčius.
Kaip didžiausią kliūtį, trukdančią imtis verslo, pats jaunimas išskiria pinigų stygių – tai nurodo 75 proc. tyrimo dalyvių. Antroji priežastis – rizikos baimė (74 proc. apklaustųjų), su kuria dažniau susiduria jaunos moterys. Jaunimo minima ir administracinė našta, mokestiniai labirintai ir biurokratija (su tuos sutiko 65 proc. apklaustųjų).
Visgi, verslus konsultuojantys ekspertai pastebi kitas priežastis. Didžiausias iššūkis, kurį turi įveikti jaunas žmogus – žinių ir kompetencijų trūkumas apie tai, kaip kuriamas verslas, kaip jį valdyti, su kokiomis rizikomis gali tekti susidurti. O žinių stoka verslo pradžioje gali nulemti daugybę nesėkmių ateityje.
Klausytis ne palaikančių, o kritikuojančių
Verslo idėjos gimsta netikėtai, dažniausiai – iš noro pakeisti, patobulinti, pagerinti tai, kas žmogui asmeniškai svarbu. Tuomet prasideda tikrasis darbas, neretai ir sunkumai. Pastarieji pastebimi verslo idėjos autoriaus paklausus – kokią realią, rinkoje matomą problemą savo paslauga ar produktu jis ketina spręsti, ir kuo remiantis taip teigiama?
Dažnu atveju būna atliktas greitas rinkos tyrimas – pasikalbėta su artimaisiais ir draugais, sulaukta palaikymo. Tai būna viskas, kas jauną žmogų, norintį kurti verslą, stumia į priekį. Natūralu, kad klausoma tų, kurie patvirtina įžvalgas, ir vengiama kritikuojančių. Tačiau labiausiai vertinti reikėtų būtent tuos, kurie idėjas kritikuoja – tai padeda tobulėti, sumažinti rizikos klaidas, suvokti tikslinę klientų rinką.
Ar verslo idėja turi potencialą?
Verslo vystymas prasideda nuo verslo idėjos potencialo įvertinimo. Tai atsakymas į klausimus – ar mano paslauga ar produktas turės pirkėjų? Kiek tokių pirkėjų bus? Ar jiems tiks mano siūloma kaina?
Vertinant idėjos potencialą būtina atlikti kruopščią rinkos ir konkurentų analizę, išsigryninti tikslinę auditoriją, identifikuoti savo išskirtinumus ir konkurencinius pranašumus, tiksliai apsibrėžti veiklos modelį. Visa tai galima atlikti ir pačiam, tačiau kur kas lengviau – turint galimybę kliautis patyrusių mentorių, ekspertų, verslios bendruomenės pagalba.
Išskirtinai jaunimo verslo idėjų testavimui Inovacijų agentūra įgyvendina programą „Kickstart Lab“, kurios dalyvių idėjos patvirtina – jauni žmonės ieško ne tik greito pelno, bet ir kuria tvarius, visuomenės poreikius atliepiančius sprendimus. 2024 m. programos dalyviai pristatė dirbtinio intelekto mokymų platformas, elektrinių įkrovimo stotelių žemėlapius, sveikatinimo programėles, net vitaminų pleistrus su mikroadatomis.
Ko jaunimo idėjose ieškojo investuotojai? Daugiausia dėmesio sulaukė idėjos, siūliusios technologinius sprendimus su aiškiu augimo potencialu ir galimybėmis plėstis tarptautinėse rinkose. Tai rodo, jog net ankstyvoje stadijoje esančios idėjos, jei tinkamai struktūruotos ir pagrįstos, gali rasti kelią į rinką ir investuotojų pasitikėjimą.
Užstringama tobulinimo etape
Išsigryninti idėjos potencialą, atlikti namų darbus ir skirti tam pakankamai dėmesio svarbu. Kaip bebūtų, versle reikšmingas ir greitis – dažnai į rinką siekiama paleisti visiškai tobulai veikiantį produktą ar paslaugą, užstringama tobulinimo etape, o su tuo kyla rizika, kad panašią verslo idėją netrukus pristatys kiti.
Daugeliu atvejų verta kuo sparčiau išvystyti minimaliai veikiantį produkto prototipą (angl. minimum viable product), o tobulinimus atlikti ir naujus funkcionalumus diegti jau esant rinkoje. Tai – ir galimybė susirinkti realų grįžtamąjį ryšį verslo tobulinimui.
Neatsiejama verslo dalis – ryšių plėtojimas
Galiausiai, versle visuomet didelę reikšmę turi ne tik geros idėjos, bet ir ryšių kūrimas bei pasitikėjimas. Didesnio dėmesio – tiek investuotojų, tiek potencialių klientų – neabejotinai sulaukia ekosistemoje labiau matomi žmonės ir inovatoriai. Neretai sprendimą vystanti komanda, ją sudarantys žmonės, jų patirtis investuotojus domina ne ką mažiau nei pats produktas. Tai – dar viena priežastis verslo ambicijų turinčiam jaunimui įsitraukti į verslo bendruomenę, dalyvauti tinklaveikos renginiuose, plėtoti ir stiprinti ryšius.
Būti matomais verslo pasaulyje tikrai verta, o geresnio būdo nei tapti bendruomenės dalimi tam turbūt nėra. Be to, dalinantis patirtimi ir žiniomis lengviau įveikti iššūkius.