Naujienos »  2025 »  04 »  4 verslo pradžios iššūkiai, kurių išvengia retas regioninis verslas – kaip juos įveikti? )

4 verslo pradžios iššūkiai, kurių išvengia retas regioninis verslas – kaip juos įveikti?

Apr 11, 2025 1:58 PM

Indrė Gendroliūtė-Gerulienė_2.jpg

Inovacijų agentūros Pažangos departamento Regioninės verslo transformacijos skyriaus vadovė Indrė Gendroliūtė-Gerulienė

Net du trečdaliai Lietuvos verslų veikia regionuose, rodo Statistikos departamento duomenys, kur verslų kuriama ekonominė nauda neabejotina. Verslas kuria darbo vietas, didina paslaugų ir prekių prieinamumą vietos rinkose, plečia regioninę infrastruktūrą, traukia investicijas. Tačiau regioninį verslą, ypač augantį, vienija ir specifiniai iššūkiai, kuriuos privalu tinkamai spręsti.

Verslų problematika – panaši

Lietuvos regionai skirtingi, kiekvienas jų turi tiek savų stiprybių, tiek tobulintinų sričių. Čia veikiantis smulkus ir vidutinis verslas yra ekonomikos variklis, tačiau taip pat susiduria su panašiomis problemomis. Inovacijų agentūros atlikta pradedančiųjų verslininkų apklausa parodė, kad ryškiausios problemos pirmuosiuose verslo gyvavimo metuose yra pajamų srauto nelygumas, klientų trūkumas, ribota prieiga prie finansavimo, produkto ar paslaugos kūrimo ir tobulinimo sunkumai.

Motyvacijos netrūksta, tačiau strategijos – stinga

Anot Globalaus verslumo tyrimo (angl. Global Entrepreneurship Monitor), 85 proc. pradedančiųjų verslų įvardija, kad verslą kuria siekdami susikurti sau darbo vietą pragyvenimui. Motyvacija ir tikėjimas savo idėjomis yra svarbūs elementai verslo pradžioje, tačiau dažnai šiame etape pritrūksta strategijos ir gilios rinkos analizės. Tai veda prie rimtų iššūkių, nes verslo pradžia neapsiriboja tik idėjos įgyvendinimu – ji taip pat reikalauja aiškios vizijos, apimančios ne tik produkto kūrimą, bet ir strateginį požiūrį į rinką, konkurentus, tikslinę auditoriją ir verslo augimo kelią.

Verslas be planavimo, apimančio finansines prognozes, rizikos ir konkurencinės aplinkos vertinimą, gali susidurti su finansiniais nuostoliais, klientų trūkumu ir nesėkmės scenarijumi, kai įmonė nesugeba prisitaikyti prie dinamiškos rinkos.

Siekiant įveikti kylančius iššūkius, pirmiausia svarbu peržiūrėti savo verslo modelį. Tam naudinga pasitelkti verslo modelio drobę. Šis įrankis padės pasitikrinti, ar jūsų verslo idėja sprendžia realią problemą, kuria vertę klientams, taip pat – ar tinkamai pasirinkote pardavimo kanalus tiksliniam klientui pasiekti.

Pasitelkti skaitmenizaciją

Regioninių verslų minimą iššūkį – pajamų srauto netolygumą – neretai lemia orientacija į vietinės rinkos poreikius. Tokia priklausomybė nuo ribotos klientų bazės mažina plėtros potencialą ir turi įtakos pajamų svyravimui. Čia padėtų skaitmenizacija, leidžianti plėsti pardavimus už regiono ribų, tačiau dažnai ji neišnaudojama pakankamai – įmonės neįvertina galimybių, mažiau toleruoja rizikas, netransformuoja verslo modelio, vangiai investuoja į e. komerciją, automatizavimą ir skaitmeninius pardavimo kanalus. Taip prarandamos galimybės diversifikuoti pajamas, pasiekti platesnes rinkas ir sumažinti priklausomybę nuo vietinės rinkos svyravimų.

Pagalba verslams gali tapti mokymai ir akceleravimo programos, kurių metu mokomasi ne tik finansų planavimo, verslo modelio optimizavimo bei pajamų diversifikavimo strategijų, bet ir išmokstama pritaikyti naujausius duomenų analitikos, automatizavimo sprendimus. Verslai, pasinaudojantys kvietimais konsultuotis su patyrusiais ekspertais, mentoriais, gauna žinių, kaip stabilizuoti pajamas, užtikrinti nuolatinį pinigų srautą ir stabiliai augti.

Reikšmingas grįžtamasis ryšys

Kitas iššūkis, apie kurį kalba smulkus ir vidutinis verslas, – nepakankamas klientų bazės augimas. Siekiant plėtros, svarbu atlikti jau turimos klientų bazės analizę, suprasti jų poreikius ir kaip jūsų siūlomas produktas ar paslauga tuos poreikius atliepia.

Verslams būtina susirinkti grįžtamąjį ryšį iš klientų. Taip ne tik patvirtinama, kad kiekvienas klientas – svarbus, bet gautas grįžtamasis ryšys leidžia imtis konkrečių veiksmų siekiant pagerinti paslaugas ar produktus.

Svarbu suprasti ir tai, kad kokybiškas produktas ar paslauga dar negarantuoja lojalių klientų rato ir verslo augimo. Vis svarbesnis tampa greitas ir kokybiškas aptarnavimas, patogus pirkimo būdas, efektyvus problemų sprendimas. Verslai, skiriantys dėmesio visapusiškai teigiamai kliento patirčiai, turi didesnes galimybes išlaikyti klientų lojalumą ir sėkmingai konkuruoti rinkoje.

Į pagalbą – skaitmeniniai įrankiai

Dažnas verslas, siekiantis plėtros, neišvengia iššūkių siekdamas pritraukti reikiamą finansavimą. Tiesa, nors finansavimo priemonių vidurio ir vakarų Lietuvoje įsikūrusioms įmonėms netrūksta, susiduriama su sunkumais – regionuose trūksta žinių ir kompetencijų tiek atrandant tinkamas finansavimo priemones, tiek teikiant paraiškas.

Regionų verslai, siekiantys rasti tinkamą finansavimą, gali pasinaudoti lengvai prieinamais, nemokamais skaitmeniniais įrankiai, tokiais kaip Inovacijų agentūros Finansavimo priemonių vedlys – verslas, atsakęs į kelis klausimus apie savo veiklos sritį ir dydį, ras tinkamiausius finansavimo variantus, šiuo metu prieinamus Lietuvoje.

Verslo auginimui naudingos paslaugos

Smulkus, regione veikiantis verslas dažnai neturi resursų, leidžiančių pasisamdyti sudėtingus rinkodaros ar produktų tobulinimo projektus įgyvendinančių agentūrų. Riboti biudžetai lemia, kad verslai dirba mažose komandose ir sunkiau sureaguoja į rinkos pokyčius ar įgyvendina inovatyvias idėjas, o tai gali sukelti stagnaciją ir konkurencinio pranašumo praradimą.

Kaip to išvengti? Smulkiam ir vidutiniam verslui regionuose prieinama daugybė nemokamų, verslo augimui skirtų paslaugų. Inovacijų agentūros įkurtas bendradarbystės centrų „Spiečius“ tinklas kviečia į e. komercijos, skaitmeninės rinkodaros, pardavimų plėtros mokymus, startuolių akceleravimo ir verslo vystymo programas.

Nusprendęs pasinaudoti jam skirtomis galimybėmis, smulkus ir vidutinis verslas regionuose gali ne tik pasiekti tvarią plėtrą ir augimą, bet ir įgyvendinti inovacijas, prisitaikyti prie kintančių rinkos sąlygų, užsitikrinti ilgalaikį konkurencingumą ir verslo sėkmę.


©2021