Rugpjūčio 1 d. įsigaliojo ES dirbtinio intelekto aktas: Inovacijų agentūra padės verslams prisitaikyti prie pokyčių
Aug 1, 2024 11:25 AM
Europos Sąjunga (ES), įgyvendindama savo skaitmeninę strategiją, siekia reglamentuoti dirbtinį intelektą, kad užtikrintų geresnes šios novatoriškos technologijos kūrimo ir naudojimo sąlygas. Dirbtinis intelektas (DI) gali atnešti daug naudos, pavyzdžiui, užtikrinti geresnę sveikatos priežiūrą, saugesnį ir švaresnį transportą, efektyvesnę gamybą ir pigesnį bei tvaresnį energijos vartojimą. 2021 balandžio mėn. Europos Komisija pasiūlė pirmąją ES dirbtinio intelekto reguliavimo sistemą. Joje siūloma DI sistemas, kurios gali būti naudojamos įvairiose programose, analizuoti ir klasifikuoti pagal jų keliamą riziką naudotojams. Prie DI akto sukūrimo daugiausia prisidėjo Europos Parlamentas, Taryba ir įvairios ES institucijos, atspindinčios bendras pastangas formuoti DI naudojimą ir plėtrą. Skirtingi rizikos lygiai reiškia didesnį arba mažesnį reguliavimą.
DI aktas įsigalioja visose ES valstybėse 2024 rugpjūčio 1 d.
Kas tai? ES DI aktas, tai įstatymas, kuriuo siekiama skatinti inovacijas ir užtikrinti atsakingą DI naudojimą, nustatant aiškias taisykles, suderintas su Europos vertybėmis, įskaitant į žmogų orientuotą, skaidrų ir patikimą DI kūrimą. Šiam tikslui yra skiriamas didelis finansavimas – daugiau nei 1 milijardas eurų per metus iš „Europos horizonto“ ir „Skaitmeninės Europos“ programų.
Kas tai nėra? ES DI aktas neapima dirbtinio intelekto sistemų, naudojamų išimtinai kariniais, gynybos ar nacionalinio saugumo tikslais, jis netaikomas asmeninei, neprofesinei veiklai. Aktas netaikomas mokslinių tyrimų ir plėtros metu kuriamoms DI sistemoms, kol produktas ar paslauga dar nėra patekę į rinką. Tokiu būdu yra siekiama išvengti trukdyti inovacijų kūrimo procesui.
Įgyvendinimas. ES DI aktas suskirsto dirbtinio intelekto sistemas pagal rizikos lygius – nuo minimalaus iki nepriimtino, nurodant griežtus atitikties reikalavimus didelės rizikos sistemoms, įskaitant saugą, skaidrumą ir duomenų valdymą. Įstatyme numatytos galimos baudos už reikalavimų nesilaikymą, pabrėžiant dideles nuobaudas už pažeidimus, ypač už netinkamą duomenų naudojimą.
Atitiktis. DI sistemoms, priskirtoms didelės ir nepriimtinos rizikos kategorijoms, įstatymas įpareigoja nuolatinį rizikos valdymo procesą. Tai apima atitikties vertinimą prieš produkto patekimą į rinką, stebėseną produktui patekus į rinką ir, jeigu reikia, korekcinius veiksmus, siekiant sumažinti bet kokią atsirandančią riziką.
Naudos gavėjai. Šis naujas įstatymas yra naudingas ES piliečiams, nes apsaugo pagrindines žmogaus teises ir skatina saugumą. Be to, jį papildo daugybė paramos priemonių, skirtų dirbtinio intelekto įmonėms. Taip siekiama sustiprinti ES lyderystę patikimo dirbtinio intelekto srityje.
Rizikos kategorijos
MINIMALI RIZIKA
Pavyzdžiai:
- vaizdo žaidimai;
- el. pašto šlamšto filtrai (angl. Spam filters).
Apibrėžimas: dauguma DI taikomųjų programų patenka į šią kategoriją, kur DI sistema nekelia jokio pavojaus arba pavojaus rizika piliečių teisėms ir saugumui yra minimali.
Reguliavimas: šios DI sistemos reguliuojamos minimaliai, jų kūrėjai ir diegėjai yra skatinami, tačiau neįpareigoti laikytis geriausios praktikos ir etikos standartų.
RIBOTA RIZIKA
Pavyzdžiai:
- pokalbių robotai (angl. chatbots), aptarnaujantys klientus realiu laiku;
- turinio rekomendacijų sistemos.
Apibrėžimas: DI sistemos, kurios kelia ribotą pavojų asmenų teisėms ir saugumui bei reikalauja specialių skaidrumo gairių.
Reguliavimas: šios kategorijos sistemos turi atitikti aiškias skaidrumo gaires, užtikrinančias, kad vartotojai žinotų, kad sąveikauja su DI sistema. Tai reiškia, kad pokalbių robotas naudojantis DI turės užtikrinti, jog jo sukurtas turinys būtų aiškiai pažymėtas galutiniam vartotojui.
DIDELĖ RIZIKA
Pavyzdžiai:
- darbuotojų atrankai skirti įrankiai;
- sistemos, naudojamos sveikatos priežiūros diagnostikoje;
- biometrinės identifikavimo sistemos.
Apibrėžimas: į šią kategoriją patenka DI sistemos, kurios gali paveikti asmenų saugumą ir pagrindines teises. Tokių sistemų naudojimas yra glaudžiai susijęs su ypatingos svarbos (kritine) infrastruktūra, švietimu, užimtumu, pagrindinėmis privačiomis ir viešosiomis paslaugomis, teisėsauga, migracijos valdymu, prieglobsčio ir sienų kontrole.
Reguliavimas: didelės rizikos DI sistemos turi atitikti griežtus reguliavimo reikalavimus prieš joms pateikiant jas į rinką. Šie reikalavimai apima duomenų valdymą, skaidrumą, išsamią dokumentaciją, bei tinkamą žmogaus priežiūros lygį. Produktų pirminis atitikties DI aktui vertinimas, bei reguliarios atitikties patikros yra privalomos siekiant užtikrinti, kad šios sistemos nekeltų pernelyg didelės rizikos visuomenei.
NEPRIIMTINA RIZIKA
Pavyzdžiai:
- dirbtinio intelekto sistemos, sukurtos valdžios institucijų, nuolatiniam žmonių stebėjimui ar socialiniam vertinimui;
- dirbtinio intelekto grįsti manipuliavimo metodai, išnaudojantys konkrečių grupių pažeidžiamumą;
- biometrinis žmonių identifikavimas realiuoju laiku viešose erdvėse be pagrįstos priežasties.
Apibrėžimas: manoma, kad tam tikri DI naudojimo būdai kelia per didelę grėsmę asmenų saugumui ir teisėms, todėl priskiriami nepriimtinos rizikos kategorijai. Tai apima dirbtinio intelekto programas, kurios gali manipuliuoti žmonių emocijomis, siekiant pakeisti jų elgesį ir vyriausybių įdiegtas socialines balų sistemas.
Reguliavimas: ES DI aktas draudžia diegti, naudoti, pateikti rinkai dirbtinio intelekto sistemas, kurios kelia nepriimtiną riziką. Šios sistemos laikomos nesuderinamos su ES vertybėmis ir pagrindinėmis teisėmis, įskaitant privatumą ir nediskriminavimą, išskyrus teisiškai leidžiamus atvejus.
Visa informacija apie ES dirbtinio intelekto aktą čia.