24 metų verslininkas Lukas Kaminskis nuo mažens mokėsi kurti vertę
Dec 27, 2021 2:00 AM
Lukas Kaminskis užaugo verslininkų šeimoje ir apie savo verslą pradėjo galvoti būdamas vos keturiolikos metų. Dar mokykloje pradėjęs lavinti IT įgūdžius ir „accelerator_x“ programos metu įgijęs verslo kūrimo patirties, dabar 24-erių metų jaunuolis yra šios programos mentorius ir tarptautinės programavimo mokyklos „Turing College“ įkūrėjas. Siekiantiems pradėti verslą dar mokyklos suole, Lukas pataria tai daryti ne vieniems, burti talentingų žmonių komandą ir jungtis į „accelerator_x“ programą.
Luko įkurtas „Turing College“ verslas – tai nuotolinė duomenų mokslo ir dirbtinio intelekto ugdymo mokykla, kurios pamatus jaunasis verslininkas padėjo mokykloje. Dar būdamas moksleivis, Lukas pasinaudojo galimybe įgyti visokeriopos verslo kūrimo ir vystymo patirties „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojamos praktinės verslumo ugdymo programos „accelerator_x“ metu. Šiemet šioje programoje sudalyvavo per 3000 moksleivių iš daugiau nei 100 Lietuvos mokyklų – programos įgyvendinimą visos Lietuvos mastu inicijavo verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva“.
Lukas pasidalino savo sėkmės istorija, patirtimis ir patarimais, kaip galima pradėti verslą dar mokykloje.
Kada pradėjai svajoti apie savo verslą?
Mane nuo mažens tėvai mokė kurti vertę, mačiau šeimos verslo kelią augdamas, todėl apie savo verslą pradėjau galvoti dar būdamas 14-os metų. Pirmasis šovęs į galvą verslas nebuvo originalus – pradėjau nuo prekybos, tačiau čia man pritrūko iššūkio ir supratau, kad tokioje konkurencingoje srityje kažkokios inovacijos nesukursiu. Vėliau, vasaros atostogų metu išbandžiau darbą senelio grūdų sandėliuose ir supratau, kad fiziškai sunkus darbas taip pat ne man.
Mokyklos suole pastebėjau, kad formaliojo ugdymo mokykloje suteikiamos žinios, nors ir svarbios, neugdo asmenybės. Tam būtinos gyvenimiškos patirtys, todėl kitą vasarą skyriau savarankiškam mokymuisi. Apgalvojau, kur man sekasi, kur turiu didžiausią potencialą ir pasinėriau į informacines technologijas. Ėmiau lavinti savo programavimo įgūdžius ir būdamas 16-os metų vasaromis jau kūriau mobiliąsias programėles.
Kaip gimė verslo idėja?
Pastebėjau, kad vien mokykloje įgytų žinių man nepakanka, o neformaliojo ugdymo metu išmoktos pamokos ir įgytos savybės man daug reikšmingesnės. Tai nereiškia, kad mokykloje mokiausi blogai, netgi priešingai – buvau pirmūnas. Tačiau neformaliojo ugdymo metu augau ne žiniomis, bet kaip asmenybė, išmokau sklandžiai dėstyti mintis, įtaigiai pristatyti savo idėją žmonėms.
Taip atėjo mintis kurti alternatyvią mokymosi organizaciją, kuri suteiktų žinių neformaliais būdais bei ugdytų pamatines mokinių savybes. Kartu su kitu „acccelerator_x“ alumnu Tomu, nutariau drauge organizuoti mokymus vaikams ir suaugusiems.
Lukai, papasakok apie savo verslą.
Sukūrėme EdTech sprendimą „Turing School“, skirtą 1-12 klasių moksleivius mokyti programavimo ir skaitmeninių įgūdžių. Čia siūlome inovatyviausią Baltijos šalyse klasę, turime net superkompiuterį, pritaikytą dirbtinio intelekto modeliams treniruoti. Taip pat, kurdami būrelius remiamės naujausiomis mokymo metodologijomis, vystome personalizuotą mokymą ir kviečiame mokinius lenktyniauti visų pirma su savimi, ne su bendraamžiais.
Su partneriais įstoję į universitetus buvome priblokšti, kad tos pačios formaliojo mokymo ydos, su kuriomis susidūrėme mokyklos suole, gajos ir universitetuose. Tai, ko mokėmės, visiškai neparuošė mūsų darbo rinkai. Vėliau, kaip darbdaviai, nusivildavome samdomų studentų darbo rezultatais, jie nepateisindavo lūkesčių, nors formaliai turėjo reikalingą išsilavinimą. Abi šios patirtys atskleidė problemą, kurios sprendimui įkūrėme tarptautinę IT specialistų ruošimo platformą „Turing College“.
Kodėl verta naudotis pagalbos priemonėmis, kaip „accelerator_x“?
Pirmiausia, tai padeda sutaupyti marias laiko ir lengviau išlaikyti motyvaciją. Jaunam žmogui sunku nuspręsti, nuo ko pradėti, ypač, jei nesi susidūręs su verslo kūrimu. Galimybė pasitarti su mentoriais, spręsti tau rūpimus klausimus yra labai svarbi. Jei pats neturi pagalbininkų artimame rate, tuomet „accelerator_x“ programa leidžia susipažinti su verslo specifika, pavyzdžiui, buhalterija, verslo valdymu, sprendimų priėmimu. Taip pat, „Lietuvos Junior Achievement“ komanda padeda nepasimesti informacijos ir darbų sraute bei išvengti klaidų. Žinoma, tokios programos nepadarys darbo už tave. Tai yra smėlio dėžė, kurioje gali žaisti, bet smėlio pilį turi pastatyti pats ir jei tai, ką darai, nėra pačiam įdomu – nieko nebus, motyvacija dings atsiradus pirmoms problemoms.
Kuo padėjo „accelerator_x” programa, ką jos metu išmokot?
Mano komandai labai pravertė „accelerator_x“ programa – tai tapo platforma, kurioje drauge turėjome progą pamatyti, kuo užsiima bendraamžiai. Nors mūsų verslas jau buvo įkurtas ir veikė, mums tai buvo naudinga patirtis. Be to, čia patyrėme ir pirmąjį verslo nusivylimą – likome antri konkurse, kurį tikėjomės laimėti. Vėliau supratome, kad ne apdovanojimai lemia verslo sėkmę ir apibrėžia verslininką, išmokome gyvenimiškų pamokų, ši patirtis visokeriopai užgrūdino.
Kokios savybės reikalingos siekiant pradėti verslą?
Svarbiausia mėgti, ką darai. Pirminis užsidegimas greit išblėsta, ypač prasidėjus sunkumams, todėl, jei neturėsi vidinės motyvacijos – neišdegs.
Kita savybė – tai gebėjimas spręsti neapibrėžtumus ir susitvarkyti su stresu. Verslą kuriantis žmogus turi suprasti, kad problemos yra bet kokio progreso sudedamoji dalis – svarbu, kaip jas sprendi. Analitinis mąstymas leidžia realistiškai įsivertinti savo ir kuriamo verslo galimybes.
Trečia savybė – suprasti savo stiprybes bei silpnybes ir suburti komandą, kuri užpildytu spragas. Efektyvi komanda – labai svarbu.
Kokias savybes įgijot verslo vystymo metu?
Supratau, kad verslas visų pirma yra komanda, kurioje kiekvienas narys siekia to paties tikslo ir vienas kitą papildo. Svarbu, kad komandoje visi puikiai jaustųsi ir vienas kitą palaikytų – tuomet ir rezultatai bus puikūs, ir didelis darbo krūvis nebus problema.
Taip pat reiktų nepamiršti ir sėkmės faktoriaus. Labai svarbu ne tik kokia paslauga ar produktas siūlomas, bet ir kada tai daroma. Net geriausia idėja gali neišsivystyti pradėta įgyvendinti netinkamu metu.
Ką patartumėte kitiems, norintiems pradėti verslą dar mokykloje?
Verslą kurti ne vienam, o susirasti draugų, bendraminčių. Jei tokių nėra, būtinai naudotis tokiomis programomis, kaip „accelerator_x“. Taip pat pastebiu, kad jaunoji karta, kurdama verslą, neišnaudoja visų turimų interneto įrankių . Moksleiviai leidžia daug laiko „TikTok“ ar „Discord“ platformose, kur renkasi žmonės ne vien pramogauti, todėl ir jose verta ieškoti bendraminčių, potencialių verslo partnerių.
Apie „accelerator_x“ programą
„Accelerator_x“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojama programa, suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo kūrimo patirtį dar mokyklos suole. Ši programa nėra verslo simuliacija – tai realaus verslo kūrimo patirtis, kurios metu moksleiviai praktiškai susipažįsta su visais verslo vystymo etapais, įkuria mokomąsias bendroves ir patys priimti svarbiausius verslo sprendimus. Šių metų pavasarį „Versli Lietuva“ inicijavo šios programos plėtrą ir šiemet joje sudalyvavo beveik 3200 moksleivių, įkūrusių per 800 mokomųjų bendrovių. Daugiau informacijos čia: https://bit.ly/325f21H