Naujienos »  2025 »  09 »  Karolina Urbonaitė. Kas iš tikrųjų žlugdo startuolius? )

Kas iš tikrųjų žlugdo startuolius?

Sep 11, 2025 10:37 AM

Karolina Urbonaitė.jpg

Inovacijų agentūros Startup Lithuania skyriaus vadovė

Dažnai sakoma, kad 9 iš 10 startuolių žlunga dėl pinigų trūkumo ar stiprios konkurencijos, tačiau rečiau pripažįstama, kad daugelį jų pražudo klaidingi įsitikinimai. Mitai, kurie atrodo nekalti ar net savaime suprantami, iš tikrųjų stabdo augimą ir trukdo priimti realybe grįstus sprendimus. Vienas ryškiausių to pavyzdžių – JAV startuolis „Quibi“, surinkęs 1,75 mlrd. dolerių, bet žlugęs per mažiau nei metus, nes nepasitikrino, ar jo siūlomas sprendimas išvis reikalingas.

Vienas dažniausių mitų – „geriau nesakyti niekam savo idėjos, nes ją nukopijuos“. Dėl šios baimės daugelis steigėjų praranda galimybę gauti vertingą grįžtamąjį ryšį, pasitikrinti su potencialiais klientais ar pradėti pokalbį su investuotojais. Praktika rodo, kad idėjos slaptumas nieko neapsaugo – vertė slypi ne idėjoje, o jos įgyvendinime. Rizikos kapitalo fondai įprastai net nesvarsto investuoti, jei konfidencialumo sutartis siūloma dar iki suprantant, ką daro komanda.

Antrasis mitas – produktas prieš išleidimą turi būti tobulas. Šis požiūris atima iš komandos brangiausią resursą – laiką. Rinkai reikia ne tobulo sprendimo, o MVP – minimalaus, bet veikiančio produkto, kuris padeda patikrinti, ar problema apskritai egzistuoja. Būtent taip pradėjo „Airbnb“ – su paprasta svetaine, trimis nuotraukomis ir trumpu aprašymu. Toks „ankstyvas paleidimas“ leido greitai suprasti, ar sprendimas reikalingas, ir toliau jį tobulinti remiantis realia patirtimi.

Trečias įsitikinimas – sėkmingi steigėjai visada būna labai jauni, dažnai net metę universitetus. Tai mitas, kurį formuoja išskirtiniai atvejai, tokie kaip Steve Jobsas, Billas Gatesas ar Markas Zuckerbergas. Tačiau duomenys rodo priešingai: Masačusetso technologijos instituto (MIT) verslo mokyklos tyrimas (2018) atskleidė, kad vidutinis sėkmingo startuolio steigėjo amžius yra 42 metai, o Kauffman Foundation (2020) duomenimis, 95 proc. steigėjų turi bent vieną aukštąjį išsilavinimą, o daugiau nei pusė – magistro laipsnį. Sėkmę dažniau lemia ne amžius, o sukaupta patirtis – pastaroji sparčiai auga kai mokomasi iš klaidų. Tad drąsa klysti yra svarbus sėkmės faktorius.

„Produktas visiems“ – dar vienas pavojingas mitas. Kai startuolis bando kalbėti visiems, dažniausiai nesikalba su niekuo. Aiškiai apibrėžta niša leidžia ne tik efektyviau testuoti sprendimą, bet ir sukurti lojalią bendruomenę. Tik pasiekus „product–market fit“ konkrečioje auditorijoje, galima galvoti apie plėtrą, priešingu atveju – išsibarstoma ir komunikuojant, ir plėtojant produktą.

Klaidinga ir manyti, kad vienintelis kelias į pasaulinę sėkmę – kelionė į Silicio slėnį. Taip, tai stipri ir konkurencinga ekosistema, bet tikrai ne vienintelė. „Startup Genome“ duomenimis (2023), daugiau nei 70 proc. vienaragių buvo sukurti už Silicio slėnio ribų. Globalus mastymas prasideda nuo sprendimo, kuris tinka skirtingoms rinkoms, o ne nuo konkretaus biuro Kalifornijoje. Svarbiausia – gebėjimas prisitaikyti, stipri komanda ir nuoseklus darbas su klientais, nesvarbu, iš kur veiki.

Kitas mitas – kad valstybė negali padėti. Taip galvoti – reiškia nematyti, kaip veikia modernios inovacijų ekosistemos. Izraelis, Estija ir kitos šalys rodo, kad viešasis sektorius gali tapti tikru akceleratoriumi. Lietuvoje „Startup Lithuania“ koordinuojamos programos suteikia ne tik finansavimą (iki 60 tūkst. eurų), bet ir prieigą prie investuotojų, tarptautinių ryšių, mentorystės. Šiais metais atliktas tyrimas taip pat rodo, kad net 83 proc. Lietuvos startuolių žino apie šias paslaugas, o beveik pusė jų jau naudojosi bent viena iniciatyva. Tai rodo, kad valstybės pagalba ne tik egzistuoja, bet iš tiesų veikia.

Trumpai tariant, startuolių sėkmę lemia ne lokacija, ne investicijų dydis ir ne tobulas planas, o gebėjimas veikti laiku. Ką daryti kitaip? Kuo anksčiau testuoti idėją rinkoje ir nebijoti grįžtamojo ryšio. Telkti ne vienodo profilio specialistus, o įvairialypę, patirties turinčią komandą. Rinktis aiškią nišą, o ne bandyti įtikti visiems. Naudotis tuo, ką siūlo valstybė ir ekosistema – nuo finansavimo iki tarptautinių kontaktų. Ir svarbiausia – mokytis greičiau, nei keičiasi rinka. Dėl to reikėtų ne užsidaryti, o priešingai – nuolat bendrauti, megzti naujus ryšius ir būti tarp bendraminčių. Jau ne vienerius metus kviečiame startuolius į kasmetinį didžiausią specializuotą renginį „Startup Fair“. Čia susirenka tiek patys startuoliai, tiek ir Lietuvos bei užsienio investuotojai, todėl yra puiki proga kurti ryšį ir megzti pažintis.

Startuolius pražudo ne idėjų trūkumas, o mitai, kuriais tikima labiau nei realybe. Išdrįsus jų atsisakyti, atsiveria kelias į tikrą augimą.


©2021