Visų dėmesio centre JAV – dėl ko vis dar galime būti tikri?
Jul 10, 2025 10:29 AM

Inovacijų agentūros Tarptautinių partnerysčių skyriaus vadovė Indrė Balčiūnaitė
Nėra šalies, kuri šiuo metu būtų aptariama labiau nei Jungtinės Amerikos Valstijos. Nuolat besikeičianti situacija sukelia daug neramumų ir noro kreipti žvilgsnį į kitas rinkas, tačiau JAV tikrai niekur nedings iš mūsų ekonominio ir inovacijų horizonto. Tai – ne tik didžiausia pasaulio ekonomika, bet ir viena inovatyviausių, aktyviausių investuotojų, o svarbiausia – ilgalaikė, patikima partnerė.
Lietuvos ir JAV ekonominiai santykiai: ką eksportuojame ir kodėl tai svarbu
JAV ekonomika išlieka stebėtinai atspari – net ir sudėtingomis globaliomis sąlygomis. Augimą skatina produktyvumo didėjimas ir didelis vidaus vartojimas, kuris sudaro net 70 proc. bendro vidaus produkto. Be to, JAV yra beveik energetiškai nepriklausoma, tad mažiau paveikiama išorės šokų nei kitos G7 šalys. Visa tai daro ją patrauklia ir saugia partnere lietuviškam eksportui.
2024 m. JAV tapo 6-a didžiausia Lietuvos prekių eksporto rinka, kuriai teko 5 proc. viso eksporto. Beveik 90 proc. to eksporto sudarė lietuviškos kilmės prekės, tarp kurių dominuoja mineralinis kuras, chemijos produktai, baldai, optikos ir medicininiai prietaisai bei trąšos. 2025 m. sausį eksportas į JAV augo 35 proc. palyginti su tuo pačiu laikotarpiu prieš metus.
Ne mažiau svarbi ir paslaugų eksporto dalis. JAV 2024 m. buvo 7-a didžiausia mūsų paslaugų eksporto rinka ir sudarė 966 mln. Eur. Dominuoja informacinės, kompiuterių, verslo ir transporto paslaugos. Ir čia stebimas augimas – per metus net 23 proc. Aišku viena – JAV yra ir liks vienas iš TOP rinkų, net jei prekybos politika tampa mažiau prognozuojama.
Kalbant apie politiką – turime būti budrūs. JAV jau padvigubino 25 proc. muitus kai kurioms ES prekėms (pvz., 50 proc. plienui ir aliuminiui) Šiuo metu turima informacija suponuoja, kad labiausiai gali būti paveiktas maisto bei automotive sektoriai, tačiau neatmetama poveikio rizika, ir aukštos pridėtinės vertės produktų eksportui – ypač lazerių, gyvybės mokslų ir sumanios gamybos srityse. Tai nereiškia, kad turime trauktis – priešingai, tai dar stipresnis signalas ieškoti būdų stiprinti ryšius.
Verslo kultūra: penkios skirtingos JAV pusės
Didžiausia klaida būtų manyti, kad JAV turi vieną, universalią verslo kultūrą. Geografiškai ir kultūriškai šalis yra didesnė už visą Europą – todėl skirtumai tarp Kalifornijos ir Džordžijos ar tarp Niujorko ir Kanzaso – milžiniški. Iš vienos pusės tai rinka su bendra anglų kalba, tačiau su skirtingomis verslo kalbomis.
Vakarų pakrantė – inovatyvi, greita, atvira naujovėms, bet vertinanti socialinį jautrumą ir tvarumą. Čia svarbus „startuoliškas“ mąstymas, greita adaptacija, empatiškas tonas.
Vidurio Vakarai – konservatyvesni, labiau orientuoti į ilgalaikį bendradarbiavimą ir patikimumą. Čia svarbūs asmeniniai ryšiai ir atsakomybė.
Pietvakariai – glaudžiai susiję su gamyba, energetika, inžinerija. Verslo santykiai čia itin praktiški ir pagrįsti skaičiais.
Pietryčiai – vertina mandagumą, tradicijas ir nuoširdumą. Dažnai ryšiai mezgami lėčiau, bet stipriau.
Šiaurės Rytai – sparčiai judantis, reiklus verslo centras. Čia laikas yra pinigai, svarbu aiškumas, konkretumas, greita reakcija.
Nepriklausomai nuo regiono, sėkmingai užmegzto kontakto pagrindą visur sudaro keli principai: aiškiai išgryninta vertė, abipusis pasitikėjimas, tiesioginis ryšys ir operatyvumas. Reikia gebėti pasakyti „kodėl būtent aš“, pateikti duomenis, veikti greitai, bet pagarbiai. Vengtini dalykai – neaiški, emocijomis grįsta kalba, perdėtas paaiškinimas arba jo nebuvimas, kai skatinama priimti sprendimą greitai ir viskas-arba-nieko požiūris.
Kaip kurti partnerystes su JAV?
Didžiausią vartojimo ekonomiką turinti JAV rinka yra milžiniška – generuoja daugiau nei 27 trilijonų dolerių BVP. Siekiant būti matomam, neužtenka vien gero produkto, reikia struktūros, nuoseklumo ir kantrybės. Svarbu išnaudoti visas galimybes geriau susipažinti su rinka, įsivertinti savo aktualumą ir užmegzti partnerystes.
Geriausi būdai tai padaryti – dalyvauti verslo misijose, forumuose, parodose. Pastarosiose, ypač lazerių, biomedicininės optikos, optoelektronikos tematikose, Lietuva turi savo nacionalinius stendus ir tai vienos tų parodų, kur Lietuvai pristatant save nebereikia pradėti nuo istorijos šaknų: kas yra Lietuva, kur ji yra ir kokiais kuriamais sprendimais yra garsi. Čia pasaulis ateina išgirsti, ką naujo siūlo Lietuva – viena iš pasaulio lyderių minėtose srityse.
Žiūrint bendrai – Amerikos ypatybė yra ta, kad pirmieji sėkmingo kontakto užmezgimo pokalbiai prasideda per asmeninį priėjimą, tai yra, sutelkiama į asmenį su kuriuo deramasi dėl potencialios partnerystės, jo individualius poreikius ar interesų sritis. Tik po šio sėkmingo etapo įsijungia ,,straight to business” požiūris. Tada jau yra itin svarbu be jokių išvedžiojimų pristatyti savo idėją ir kokią naudą ji duoda. Tai - esminis akcentas apie kurį daug kalba ir ekspertai įvairiuose verslo forumuose.
Atrodytų, kad kelias link konkretaus rezultato itin išilgėja. Taip ir yra, kai pradedama nuo nulio. JAV Lietuvai nėra nauja rinka, tad ir kontaktų tinklo kūrimas tiek tiesiogiai, tiek per kitų šalių partnerius vyksta dešimtmečiais. Tad pradedant savo kelią svarbu pasinaudoti jau sukurtu tinklu, kuris suteikia pasitikėjimo ,,kreditą” ir tokiu būdu sutrumpina kelią iki realaus kontrakto.
Galiausiai, pagrindinis klausimas į kurį būtina atsakyti prieš einant į JAV rinką – ar siekiama būti geriausiu savo srityje? JAV rinka yra ne tik gausi galimybių bei pinigų, bet ir išlepinta pačių geriausių sprendimų pasaulyje, tad jei produktas neturi ambicijos būti pačiu geriausiu, žvalgytis į JAV net neverta pradėti. Amerikoje gali būti greitai pakeistas kitu, tad net sėkmingai įėjus į rinką reikia nuolat ieškoti naujų sprendimų ir jų pristatymo būdų. JAV yra didelė, bet pasiekiama. Svarbiausia – būti pasiruošusiam, realistiškam ir atkakliam. Tai pati konkurencingiausia rinka pasaulyje, partnerystės čia mezgamos ne per vieną naktį, bet kai jos gimsta, gali būti tikras – tai geriausia strategija sukurti stiprų ir pasaulyje atpažįstamą prekės ženklą.