Franšizė
Jan 19, 2022 4:07 PM
Franšizavimas – vienas sėkmingiausių šiuolaikinių verslo plėtros modelių, kuris:

- versliam žmogui, siekiančiam pradėti verslą, sukuria tris kartus didesnę tikimybę išlikti rinkoje nei pradedant verslą savarankiškai;
- sėkmingo verslo savininkui leidžia pasiekti išskirtinai dinamiškus plėtros tempus atidarant kartais net kelis padalinius per dieną.
Franšizavimas kaip verslo modelis yra paremtas bendradarbiavimu tarp sėkmingos verslo koncepcijos savininko ir verslaus žmogaus, siekiančio pradėti savo verslą. Franšizavimas sėkmingam verslininkui padeda susirasti motyvuotą verslo partnerį, kuriam už tam tikrą mokestį yra suteikiama teisė naudoti prekės ženklus bei verslo valdymo patirtį atidarant nuosavą padalinį.
Verslininkui, pasirinkusiam franšizavimą kaip verslo plėtros būdą, yra ne tik sukuriamas pagrindas sparčiai plėtrai, bet ir stabilus pajamų šaltinis. Tuo tarpu franšizę įsigyjantis asmuo gauna franšizės paketą leidžiantį išvengti naujos verslo koncepcijos kūrimo klaidų bei didelių išlaidų. Prie franšizės paketo, franšizę įsigyjantis asmuo gauna profesionalaus, motyvuoto ir suinteresuoto padėti verslininko konsultacijas, leidžiančias greitai ir užtikrintai pradėti savo verslą.
Franšizavimo terminologija
Franšizavimas – verslo plėtros modelis, kai vienas subjektas (franšizės davėjas) už apibrėžtą mokestį perduoda kitam subjektui (franšizės gavėjui) teisę naudoti savo sukurtą verslo sistemą, sukauptą know-how, (praktinę patirtį ir žinias) bei verslo skiriamuosius ženklus.
Franšizė – konkreti verslo koncepcija, nuosavybės teise priklausanti franšizės davėjui, kurią sudaro verslo sistema, know-how bei teisės į verslo skiriamuosius ženklus. Koncepcija už apibrėžtą mokestį yra perduodama franšizės gavėjui.
Franšizės davėjas (angl. franchisor) – įmonė arba verslininko statusą turintis fizinis asmuo, kuriam priklauso franšizuojamas verslo modelis ir kuris, pagal franšizės sutartį, suteikia franšizės gavėjui teisę naudoti davėjo verslo modelį, know-how ir franšizės gavėjas (angl. franchisee) – įmonė arba verslininko statusą turintis fizinis asmuo, kuris pagal franšizės sutartį gauna iš franšizės davėjo teisę naudoti franšizės davėjo verslo modelį, know-how ir skiriamuosius ženklus.
Franšizės gavėjas (angl. franchisee) – įmonė arba verslininko statusą turintis fizinis asmuo, kuris pagal franšizės sutartį gauna iš franšizės davėjo teisę naudoti franšizės davėjo verslo modelį, know-how ir skiriamuosius ženklus.
Franšizavimo kaip verslo modelio privalumai
Privalumai franšizės davėjui | Privalumai franšizės gavėjui |
---|---|
Sparti plėtra. Franšizės pagrindu veikiančio padalinio atidarymas ir veikla yra finansuojami franšizės gavėjo lėšomis. Be to, franšizės gavėjas įsiraukia į franšizės pagrindu steigiamo padalinio atidarymą ir savo disponuojamais žmogiškaisiais ištekliais vykdo didžiąją dalį su padalinio atidarymu susijusių veiksmų. Dėl šių priežasčių plėtra franšizavimo būdu nereikalauja iš franšizės davėjo tokio masto investicijų ir plėtros administravimo išlaidų, kokių reikėtų plėtrai nuosavomis lėšomis. Motyvuotų žmonių pritraukimas.Franšizavimas kaip verslo plėtros modelis pasižymi tuo, kad franšizės gavėjas tampa nuosavo verslo savininku ir investuoja į franšizės pagrindu veikiantį padalinį nuosavas lėšas. Dėl šios priežasties franšizės gavėjai, būdami verslo savininkais, dažniausiai yra labiau motyvuoti siekti geresnių finansinių padalinio rezultatų nei samdomi padalinių vadovai. Stabilūs pinigų srautai. Už teisę naudotis franšizės sukuriamomis galimybėmis, franšizės gavėjas įsipareigoja sumokėti pradinį mokestį, o vėliau viso franšizės sutarties galiojimo laikotarpiu mokėti periodinius mokesčius nuo apyvartos franšizės davėjui. Šie mokesčiai sukuria franšizės davėjui nuolatinius irprognozuojamus pinigų srautus, kurie didėja augant franšizės gavėjų skaičiui. Mažesnė plėtros rizika. Franšizės gavėjas dažniausiai yra gyventojas tos šalies arba miesto, kuriame jis planuoja atidaryti franšizės pagrindu veiksiantį padalinį. Franšizės gavėjas geriau pažįsta rinką ir išmano jos specifiką, kas leidžia davėjui sumažinti riziką vystant savo verslą tarptautiniu mastu dėl nepakankamos patirties ir žinių apie vietinę rinką. Tinklo vertės augimas. Plečiantis franšizės tinklui, auga franšizuojamo verslo prekės ženklo žinomumas, kyla jo siūlomų prekių ar paslaugų paklausa. Tokiu būdu didėja franšizės tinklo vertė, kas savo ruožtu leidžia pritraukti dar daugiau potencialių franšizės gavėjų ir strateginių investuotojų. Masto ekonomija. Franšizės tinklui besiplečiant, auga ir franšizės gavėjų skaičius, leidžiantis pasiekti didesnį masto ekonomijos efektą tiekimo, rinkodaros, inovacijų ir kitų svarbių verslo procesų srityse. |
Patikrintas verslo modelis. Įsigydamas franšizę, franšizės gavėjas iš franšizės davėjo gauna išsamius verslo veiklos standartus, praktinį verslo organizavimo ir valdymo know-how, priėjimą prie tiekėjų tinklo ir kitus verslo veiklą palengvinančius instrumentus. Visa tai leidžia greičiau pasiruošti padalinio atidarymui bei, pradėjus veiklą, išvengti daugelio klaidų, pasitaikančių pradedant verslą savarankiškai. Lengvesnis finansavimo pritraukimas. Franšizė paprastai yra kuriama tuomet, kai verslas turi jau bent kelis sėkmingai veikiančius padalinius. Tai reiškia, kad franšizuojamo verslo koncepcija jau yra išbandyta ir patvirtino savo gyvybingumą. Franšizės pagrindu pradedamo verslo atveju jo rodikliai prognozuojami remiantis jau veikiančių analogiškų padalinių rezultatais, todėl prognozės yra patikimesnės ir leidžia pritraukti investicijas lengviau nei naujai, neišbandytai verslo idėjai. Franšizės davėjo patirtis ir pagalba. Įsigijęs franšizę, franšizės davėjas perduoda franšizės gavėjui visas turimas verslo valdymo instrukcijas ir sukauptą praktinį verslo valdymo know-how, kasdienėje veikloje franšizės gavėjas gauna jam būtinas konsultacijas einamaisiais klausimais. Visa tai leidžia net ir versle patirties neturintiems žmonėms greitai perprasti verslo specifiką ir tinkamai organizuoti nuosavo padalinio veiklą. Prekės ženklo žinomumas. Įsigydamas franšizę, franšizės gavėjas gauna teisę naudoti verslą identifikuojantį prekės ženklą. Tuo atveju, kai prekės ženklas jau yra žinomas franšizės gavėjo rinkoje, franšizės pagrindu veikiančio padalinio atidarymas iš karto pritraukia prekės ženklui lojalių pirkėjų/klientų srautus. Franšizės įsigijimas naudingas net ir tuo atveju, kai prekės ženklas gavėjo rinkoje yra nežinomas – franšizės davėjo perduodama know-how rinkodaros srityje sudaro sąlygas franšizės gavėjui savarankiškai organizuoti rinkodaros veiksmus ir per trumpą laiką pasiekti reikiamą pirkėjų/klientų srautą. Masto ekonomija. Franšizės gavėjui suteikiama galimybė bendradarbiauti su tiekėjais, kurie tiekia produktus/paslaugas visam franšizės tinklui. Franšizių tinklas, dėl didesnių bendrai užsakomų prekių ar paslaugų kiekių, leidžia užtikrinti mažesnes kainas. |
Daugiau informacijos apie franšizavimą
Profesionaliausią informaciją apie užsienio šalyse parduodamas franšizes galima rasti šiuose portaluose: